Lisäravinteiden käyttö – tarvitsenko lisäravinteita?

lisäravinteet.fi - lisäravinteet blogi

Lisäravinteet nousivat noin kymmenen vuotta sitten kohinalla yleisön suosioon. Nykyisin niitä saa jo lähes jokaisesta marketista, verkkokaupasta ja urheilun erikoisliikkeestä sekä tarjolla voi olla lisäravinteet.fi - proteiinipatukatjopa kymmeniä eri valmistajia.

Tarjolla on usein aminohappokapseleita, hiilihydraattijauheita, tuotteita massanlisäykseen, kreatiinivalmisteita, rasvanpolttoa edistäviä tuotteita, vitamiinipillereitä, mineraaleja ja sellainen valikoima tehonlisääjiä, että niillä saisi pienen kylän valvomaan pari viikkoa.

lisäravinteet.fi - proteiinijauheAikaisemmin ennen treenejä syödyt banaanit vaihtuivat geneerisiin proteiinijauheisiin, mandariinien antamat vitamiinit tulevat suoraan purkista ja aeroobista ei enää tarvita, koska rasva palaa vihreäteekapseleilla.

 

Kaikista välkyimmän kaverin päässä saattaa tosin herätä kysymys: Tarvitsenko todella näitä kaikkia?

Ja vastaus on yhtä yksinkertainen – tarvitset, jos elimistösi tarvitsee niitä. Tämän puolestaan tietää parhaiten tuntemalla oman kehonsa ja omat rajansa. Eli kovalla treenillä ja kokeilemisella.

lisäravinteet.fi - lisäproteiinitVasta kuntoilun aloittanut henkilö ei siis tarvitse heti kaikkia maailman lisäravinteita, vaan niitä voi ottaa hiljalleen terveellisen ja tarkoin suunnitellun ruokavalion tueksi. Jos elintavat ovat olleet vuosikausia rempallaan ja kolajuomia tulee nautittua enemmän kuin raikasta vettä, niin ei tätä tietysti korjata muutamalla proteiinipatukalla.

Toisaalta, jos olet päässyt treenaamisessa jo kovaan vauhtiin ja haluat saada maksimihyödyn irti, niin lisäravinteet ovat oivallinen keino paikata kulutustarvetta. Ja tämä onkin nopeasti edessä hyvin vauhtiin päässeellä treenaajalla.

Lajilla ei ole niinkään merkitystä, vaan kuntosalitreenaaja saattaa huomata proteiinivajeen ruokavaliossaan, kamppailulajien harrastaja ehkäpä vajauksen energiansaannissa tai painonnostaja huonomman vireystilan joinain päivinä.lisäravinteet.fi - proteiinilisä whey

Ensin on fiksua koittaa tehdä muutoksia vaikkapa ruokailuaikatauluun tai ruokavalioon, mutta näiden kautta ei aina löydy kaivattua vastausta. Tällöin lähes luonnollinen ratkaisu on paikata ravinnon tarvetta lisäravinnevalmisteilla.

Miten aloittaa lisäravinteiden käyttö?

Jutun pointti oli siis siinä, että lisäravinteilla on oma roolinsa urheilussa, mutta niitä eivät tarvitse kaikki. Älä siis tuomitse tai valitse sopivaa lisäravinnetta muutaman foorumikeskustelun perusteella, joissa ihmiset hypettävät uutta proteiinivalmistetta tai vastaavasti haukkuvat kaikki tehonlisääjät alimpaan h***ettiin.

Tässä vielä muutama käytännön vinkki, kun harkitset lisäravinteita ravintosi tueksi:

1. Hio ruokavalio kuntoon ensin

Eli se kaikista tärkein, oikea ruoka. Sitä ei korvaa mikään. On ihan turha lipittää vitamiinivalmisteita tai nauttia kilotolkulla proteiinijauhetta, jos ruokavalio koostuu lähinnä Atrian mikropitsoista ja pikaruoasta.

Tarkista siis ensin, että ruokavaliosi on kutakuinkin terveellinen ja riittävän monipuolinen. Haluat syödä erivärisiä kasviksia päivittäin, lihaa ja kanaa riittävästi ja ainakin yhtenä viikonpäivänä kalaa. Tämän lisäksi haluat varmistaa, että syöt säännöllisiin aikoihin ja riittävästi.

lisäravinteet.fi - tehonlisääjät2. Nuku tarpeeksi

Epäsäännöllinen unirytmi on mitä helpoin tapa sotkea oma aineenvaihdunta. Jos nukut miten sattuu ja elämässäsi ei ole säännöllistä rytmiä, niin älä odota pikaista apua lisäravinteista.

3. Laske todellinen ravinnon määrä

Kun mietit esimerkiksi proteiinivalmisteiden käyttöä, niin laske myös hieman, kuinka paljon sitä tarvitset ja minkä verran saat sitä suoraan ravinnosta. Vastaavasti vitamiinien kohdalla voit tehdä saman, eli pyri selvittämään saatko kaikki tärkeimmät vitamiinit varmasti ravinnosta.

4. Ota tuote kerrallaan käyttöön

Kun aloitat lisäravinteiden käytön, niin on myös turhaa ottaa heti kymmenen eri tuotetta kerralla käyttöön. Jos aloitat yhden tuotteen käytön kerrallaan, niin huomaat myös mahdolliset ongelmat niiden kanssa helpommin.

5. Ole välillä ilman

Olipa kyse sitten tehonlisääjästä, proteiinista tai mistä tahansa muusta, niin lisäravinteita ei kannata nauttia säännöllisesti vuosikausia. Kokeile olla välillä esimerkiksi viikko tai kuukausi ilman ja tunnustele mahdollisia vaikutuksia. Näin opit tuntemaan myös omaa kehoasi paremmin.

Mitä mieltä sinä olet lisäravinteista? Muista kommentoida alapuolelle!

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

47 + = 53